ביקורת או הכוונה?

יש ילדים שגדלים והופכים למבוגרים מצליחים, אך בתוכם עדיין חי ילד קטן שכל ביקורת נשמעת לו כנזיפה. אולי משום כך מוטלת עלינו האחריות ללמד את ילדינו כבר היום להבחין בין תיקון לבין דחייה, בין טעות לבין ערך עצמי. זו מתנה שתלווה אותם כל חייהם.

כולנו רוצים לגדל ילדים חזקים, בטוחים בעצמם ובעלי חוסן נפשי. רוצים שילדינו ידעו להתמודד עם אכזבות, עם טעויות ועם ביקורת. אחד הצרכים העמוקים ביותר של כל ילד הוא תחושת השייכות. הילד רוצה לדעת שהוא רצוי, אהוב ובעל ערך. למעשה, זהו צורך אנושי המלווה אותנו לאורך כל חיינו. בכל אדם, בכל גיל, עדיין חי אותו ילד המבקש למצוא את מקומו בעולם. כאשר ילד חש שהוא שייך, שהוא מועיל, שהוא חלק מהמשפחה ומהחברה, הוא משתף פעולה באופן טבעי. אולם כאשר מתגנב ללבו ייאוש, כאשר הוא מתחיל לפקפק בערכו או במקומו, תחושת השייכות נפגעת.

חשוב להבין שהורים אינם אשמים בכך. גם הם גדלו בתוך תפיסות חינוכיות מסוימות והם פועלים מתוך אהבה ומתוך הכלים שקיבלו. כאשר אני מצביעה על טעויות אפשריות בגידול ילדים, אין הכוונה להאשים אלא ללמוד, להתפתח ולשפר. איננו חותרים לשלמות. אנו חותרים להתקדמות. אחד המקומות שבהם אנו נוטים לטעות הוא באופן שבו אנו מעבירים ביקורת. יש ילדים שכל הערה נשמעת להם כנזיפה. הם משקיעים, מתאמצים, רוצים להיות בסדר, וכאשר מעירים להם על פרט קטן – הם שומעים: "לא מספיק טוב." במקום לשמוע הכוונה, הם חווים דחייה. לכן עלינו להבחין בין ביקורת לבין הארה.

ביקורת מתמקדת בילד: "למה אתה תמיד שוכח?" הארה מתמקדת במעשה: "בוא נחשוב יחד איך אפשר לזכור בפעם הבאה." הילד צריך להרגיש שהטעות אינה מגדירה אותו. שהוא טוב גם כשהוא טועה. שהוא אהוב גם כשהוא נכשל. שהקושי נמצא בהתנהגות מסוימת ולא בזהותו. הדרך לעשות זאת היא להחזיק עמדה פנימית של אמון. אמון בילד כפי שהוא. אמון ביכולתו ללמוד, להשתפר, אמון בכוחות שכבר קיימים בו.

כאשר הורה מחזיק עמדה כזו, היא מדריכה אותו כמעט בכל סיטואציה יומיומית. לחפש מה כבר עובד בילד. להכיר ולהוקיר את החוזקות. ילדים זקוקים לאומץ. אומץ צומח מתוך הידיעה שגם אם טעיתי – ערכי לא נפגע. כאשר אנחנו מאירים נקודה אחת לתיקון, מבלי למחוק את כל מה שטוב, הילד לומד דבר יקר ערך: אפשר לטעות מבלי להתפרק. ילדים  זקוקים להורים שמאמינים בהם גם ברגעים שבהם הם עצמם מתקשים להאמין בעצמם.

אדם מחפש משפחה מהיום שהוא נולד

לפי הקדמתו של הרמב"ם למשנה, כאשר נשלם העיסוק בדינים ובדיינים, עברה המשנה לעסוק בשגיאותיהם. "כי כל מי שיש בו טבע בשר ודם, אי אפשר שלא יטעה ויחטא. ולפיכך סידר הוריות אחר אבות". ואייך כל זה מתחבר לראש השנה?

סדר ליל ראש השנה הוא מנהג יהודי הכולל אכילת מאכלים סמליים, ואמירת תפילות במהלך סעודת ליל ראש השנה. הכינוי הנפוץ למאכלים הסמליים הנאכלים במהלך הסדר הוא "סימנים", ויש המכנים אותם "ברכות" או "ברכיות". מנהג הסימנים מוזכר לראשונה בתלמוד הבבלי, ומתייחס לחמישה מרכיבים: "קרא", "רוביא", "כרתי", "סילקא" ו"תמרי". במרוצת הדורות התפתח המנהג בקרב עדות ישראל, ונוספו מאכלים שונים כמו דבש, בשר שמן וראש כבש. בתקופת הראשונים הוזכרה גם אכילה של רימון, תפוח ודגים. רק בסוף תקופת הראשונים אוחדו הדבש והתפוח לכדי המנהג המפורסם של אכילת תפוח בדבש.

חשוב היה להזכיר את חמשת המרכיבים שהוזכרו בתלמוד הבבלי, שהם בני משפחה אחת הסלקיים. הנכון לראות שבכל משפחה יש את כל המרכיבים הנחוצים לשלם בו אנו חפצים. "קרא – יקרע גזר דיננו; רוביא – ירבו זכויותינו; כרתי – יכרתו שונאינו; סילקא – יסתלקו חטאתינו; תמרי – יתמו עוונותינו" או "יתמו אויבינו". והרי כולנו יודעים שהשלם הוא יותר מכל חלקיו.

ראש השנה מזכיר לכל אחד ואחת מאיתנו את חשיבות מורכבות המשפחה. לכל אחד במשפחה תפקיד חשוב ויקר להשלים את השלם האישי שלך. זה הזמן לסלוח, לוותר לשכוח, גם אם זה קשה, שנינו יחד את הכל עוד נשנה. לא צריך לברוח, את האמת למרוח, אני ואת לא נשנה את העולם הזה. כולי תקווה שכמה שיותר מבני המשפחה נסוב את שולחן החג. אבל זה לא מה שישבור אותנו.

אנחנו למדנו להיות חזקים ולדאוג לעצמנו. לדאוג לעצמנו זה להכיל ולהכיר את השלם שלנו, היא המשפחה. לקבל באהבה כל אחד ואחת. לדאוג לשלום בית. שלום הבית הוא השלם של כל אחד ואחת מאיתנו. זה הזמן לבקש מכל אחד לבטא במילים, בציור, בסירטון וידאו את תפקידו במשפחה. מה הוא/היא באו לתת לכלל המשפחה. למה נוכחותו משמעותית בשלם שנקרא "משפחה".

לא לוקחים שום דבר כמובן מאליו. לא ראש הדג על השולחן הוא שחשוב. לא שנצליח כולנו להיות מסביב לשולחן. חשוב במשך כל השנה, מי אנחנו בסך המשפחתי. מה אני נותן למשפחה. מה הסימנים שלי באחדות המשפחה? כפי שהציבור הרחב בנוי מצדיקים, בני רשעים ורשעים. כך גם המשפחה שלנו. אנחנו יכולים לסייע. אנחנו יכולים להביא למצב שכולנו בטוב. זה תלוי בנו. דחייה וסגירת דלתות הבית המשפחתי לבני המשפחה, היא פעולה שלא מטיבה לא עם הנדחה ולא עם הדוחים. היו מאוחדים. הרימו כוס לאחדות המשפחה. להיות אחד בשביל השני בשנה הקרובה עלינו לטובה. בכל יום ובכל שעה. חג שמח.