הגיע מטופל מהדרום הרחוק עד לבית הלל שבגליל העליון.. אמר "שמעתי עלייך, והחלטתי שאני בא".
בשיחת הטלפון כשציין את תאריך הלידה המלא ושמו המלא, הוסיף יש לי בעיה בזוגיות.
בתקשור ראיתי בית … ממש בית קטן בערבה. נכנסתי לתוכו וראיתי משפחה: הורים ושני ילדים יושבים ליד שולחן ואוכלים. צוחקים ונהנים. על השיש ראיתי נרות שבת דולקים בפמוטים מאוד ישנים. כן האב חבש כיפה. האם לא הייתה עם כיסוי ראש.. שמלה חמודה עד לברכיים. הילדים נראו כתאומים . הבן לא חבש כיפה. הפסטורליות הייתה מרגיעה וחמה מאוד. ופתאום נבהלתי מאוד, נפתח החלון – ממש רוח פרצים חזקה. האב קם לסגור את החלון וחזר לשולחן… וכך מספר פעמים.. וכשהתיישב על הספה בסלון הדלת נפתחה… הוא קם לכיוון הדלת.. הפעם יצא הסתכל החוצה וחזר סגר את הדלת ונכנס שוב את חיק המשפחה. ישבו כולם על הספה כשאשתו חבוקה בזרועותיו. שוב הדלת נפתחה והוא קם מסתכל החוצה יוצא אל מעבר למרפסת ויורד במדרגות ואז במהירות חוזר הביתה סוגר את הדלת וחוזר לשבת עם המשפחה. כולם נרדמו על הספה בסלון ואז הוא קם בזהירות, הולך לכיוון הדלת מביט דרך חור העינית ומנקה את העינית מסתכל החוצה ופנימה אל משפחתו… ואז הייתי כאילו דרך העינית וראיתי אשה מאוד נאה צעירה מאוד. ירד המסך ולא ראיתי יותר כלום. אמרתי תודה וזהו.
בפגישה: שאלתי את הבחור חובש הכיפה שהגיע עם מדים, מה הסיבה שהגעת דווקא אלי לטיפול? והוא אמר. הייתי אצל מספר מטפלים בחיי. אני יודע שאני רוצה שיעזרו לי ואני גם יודע שאני לא בסדר שאני לא מספר את כל מה שבתוכי, את כל האמת , כדי לפתור את הבעיה ואת תוכלי לעזור לי.
למרות שלפי התקשור, יכולתי להיכנס לפרשנויות מתוך העולם המוכר לי, הגעתי לשיחה הייעוצית ממקום מאוד נקי. "אני אשמע מה שיש לך להגיד…" אמרתי . הדרכתי אותו בשאלות מאוד ממוקדות כשאני נעזרת בראיון המסייע של בניימיני מהייעוץ החינוכי ושאלות מכוונות להצפת הדילמה מתחום האימון, כשאני מובילה מההקשר שבגללו הגיע המטפל אלי ואל התוכן המעכב ופוגע בהתנהלות שוטפת ורגועה בחייו.
הסיפור: מדובר במטופל שמאוד אוהב את אשתו ומשפחתו. אבל, חש שהתקשורת מופרעת כל פעם ע"י נסיבות מבחוץ (רוח הפרצים שחדרה דרך החלון).כל מיני חברים וחברות שמתערבים היכן שלא צריך, או אמירות מבחוץ שלא קשורות לזוגיות. בכל דרך הוא מנסה לסגור את המריבות ולהסביר שזה לא קשור לביני לבינה… וזה לא הולך… לפני שנתיים כבר החליט שאולי כדאי לצאת מהבית ולחפש אהבה בחוץ (היציאה מהדלת). אבל , הוא מספר "לא העזתי" חזרתי הביתה כי ידעתי שיש לי בית חם ואוהב. אבל מאז כול הזמן חושב על בחורות אחרות.. (דרך העינית ולא בפתיחת דלת).
במשך השיחה. הצפנו את ההצלחות בחיי המשפחה והוקרה לחום, אהבה, כבוד (ההקשר). דיברנו על ארבע סוגי התקשורת (התוכן). דיברנו על "ניקיון תקשורתי" ויצא להגדרות משימה: בניית תקשורת נכונה ובונה עם האישה ועם כל המשפחה. לחיים טובים ומאושרים. הוקרה על הקיים ובנייה מתוך ולא בחוץ.
שנזכה רק להצלחות ושלום בית.
שבת שלום
דר' רבקה מרום
פגישה ראשונית לתיאום מועד הרצאה
נפגשתי עם מנהלת כנסים וערבי עיון באחד מבתי המלון. בית מלון ברמה גבוהה מאוד. נכנסתי בערב אופרה. וואו כל המכובדים היו שם. מנהלת הכנסים ביקשה ממני לשבת איתה בצד. התיישבתי מולה. בזמן שהיא עסוקה בארגון הערב במלון ערכתי עליה אבחון מהיר, בעזרת התקשור. ואז התחילה השיחה. שיתפתי אותה בתחום הפסיכולוגיה הטרנספרסונאלית וזו מהר הבינה שאני יודעת הרבה עליה… כמובן שמיקדתי את תחום הדעת בתחום העניין של קהל היעד שמולי (מנהלת הכנסים). היא לא הפסיקה להתפעל וביקשה לדעת עוד ועוד. כשבחרתי שזה נגמר הבעתי זאת בתנועות הגוף והיא אמרה: "ואוו את אשה כל כך מעניינת, אני אעשה הכל שתגיעי כמה שיותר מהר". נשמה קצת והוסיפה: " אני חייבת אותך באחד על אחד". אמרתי לה בשיא התמימות "אגיע שעה לפני ההרצאה כדי שתאפרי אותי" היא נשענה לאחור, פקחה עיניים ואמרה: "את לא… את לא יודעת, אף אחד פה לא יודע" ליטפתי אותה ואמרתי: "אני יודעת שאת מאפרת מקצועית ואני אשמח להנות מהכישורים שלך, כאנרגיה מול אנרגיה, כפי שנהנית מהכישורים שלי" . אתם מוזמנים להכנס לדף "צור קשר" ולהזמין אותי להרצאה, טיפול או ייעוץ.
פגישה עם אדמו"ר בבית מדרש של מעלה
צלצלה אלי אישה וסיפרה לי סיפור, עוד בטרם נתנה לי את תאריך הלידה שלה ושמה לתקשור.
והסיפור הוא כזה: אני נמצאת שנים רבות בקשר זוגי עם בן זוג. לא גרים ביחד. אבל האדם הזה הוא כל חיי בתקופה האחרונה. בתקופה שהיינו ביחד הוא נתן לי הרגשה שכן אכפת לו ממני. תמיד דאג להכין לי את האוכל הכי טוב שיש כשאני מגיעה אליו. המיטה תמיד מוצעת ומריחה טוב ממרכך כביסה. למעשה הוא כמעט לא הגיע אלי הביתה, כל הזוגיות שלנו התממשה אצלו. הוא מאוד אוהב את הבית שלו ומעדיף תמיד להישאר בגבולות ביתו. מעטים החגים שחגגנו ביחד. הייתה הפרדה מוחלטת בין המשפחות. למרות שהמשפחה שלו ידעה והכירה אותי. התרגלתי גם לזה, אני באמת אוהבת אותו.
שאלתי: אז מה הדילמה?
והיא אמרה: לא טוב לי. אנחנו בזמן האחרון כל הזמן במתח באוויר. אני מרגישה כלואה. אני מרגישה שהוא אותי לא אוהב. וחשוב לי להבין מה קורה כאן? מה בדיוק לא מסתדר ואם אפשר גם לדעת: למה זה לא מסתדר?
נכנסתי לתקשור. ראיתי אשה יושבת מתחת לשולחן. השולחן היה עם ארבע רגליים. אבל כל רגל בגובה שונה. האשה מכורבלת בשמיכה ובוכה. עינייה דומעות והיא בכל כוחה מושכת את השמיכה לכסות את רגליה. בכל פעם שהיא מנסה לישר את הגב ולהרים ראש, השמיכה שוב אינה מכסה את הרגליים והיא שוב נאבקת לכסותם.
הפרשנות שלי הייתה שהיא חייה בשקר "מתחת לשולחן". החיים הזוגיים שלה שנמצאים על השולחן , נמצאים במצב של חוסר איזון "רגלי השולחן אינם שווים" מה שלא מאפשר לשולחן לעמוד ישר. השמיכה היא תחושת הביטחון שבה מתעטפת האשה בהיותה באותה זוגיות. אבל, אותה שמיכה שאמורה לתת לה את הביטחון מכסה אותה רק כשהיא כפופה. ברגע שהיא מנסה להתיישר, השמיכה כבר אינה עוטפת את כולה והרגליים שהם היציבות של האדם וההקשר של "רגליים על הקרקע" לחיות במציאות של אותה זוגיות – אינם מכוסים באותה שמיכת ביטחון שכיסתה אותה כשהייתה כפופה ובוכיה.
הפרשנות שלי הביאה אותי להמשיך הלאה לתקשור נוסף. ביקשתי סיוע מהנשמות המייעצות. הם ייעצו לי להגיע לבית מדרש של מעלה ולהביא בפני הנשמות הטהורות את הבעיה. וכך עשיתי. בעודי בתקשור הגעתי לבית מדרש של מעלה. מבחוץ בית המדרש הזכיר מבנה עתיק וחדש גם יחד. בראשו היה מגן דוד ענק כולו זהב טהור נוצץ. בכניסה עמודי שלמה גדולים ועבים. נכנסתי לאולם גדול ומיד הגיעה אלי נשמה לבושה בבגדים שחורים ולראשה שביס. ברכה אותי "ברוכה הבאה" והובילה אותי לאחד החדרים. נכנסתי. יישב שם אדמו"ר (אני יכולה להשבע שאני מכירה אותו מאיזה שהוא מקום, אבל עד לכתיבת שורות אלה לא נזכרת מי הוא). התיישבתי והוא קם והתחיל להרצות בפניי:
"הנשמה של המטופלת קשורה קשר קרמאטי עם הנשמה שהיא הבן זוג שלה. ושניהם צריכים לעשות תיקון. מדובר בתיקון "ההדדיות". זוגיות בבסיסה כשמה – זוג: סט. שוויון. ההדדיות המתבקשת מאפשרת לכל אחד מבני הזוג לחוש כבוד, הערכה, הוקרה ועוד. במקרה שלנו לא הייתה הדדיות – לא חומרית ולא רגשית. האחד דגל בנתינה חומרית והשני דגל בנתינה רגשית. כל אחד מהצדדים נתן במעט לשני ממה שקיבל , אבל לא באופן שווה ולכן רגלי השולחן לא היו שווים. השולחן שהוא המקום ליישר וליישב סכסוכים לא עמד יציב מכיוון שהזוג לא נתן באופן שווה למערכת היחסים. הנתינה הייתה ממקום של לכסות ולא במקום של להטיב את מערכת היחסים. הנתינה החומרית נעשתה כדי להרגיש אני בעל ההון החומרי ולצד השני אין וכן הייתה מטרה כל הזמן לחסוף את הרגליים הקרות של החוסר החומרי, שהרי אין בכיסוי החומרי חום אנושי. הנתינה הרגשית נעשתה ממקום של פיצוי לנתינה החומרית ולא ממקום של הדדיות בנתינה רגשית – שמטרתה להטיב ולחמם את הבית גם כשהאשה מרימה ראש במערכת הזוגית ומרשה לעצמה לבקש בעבורה מקלט של אהבה, הכלה שלה ושל משפחתה שלה ועוד, למען אותה הדדיות – התוצאה היא קור ורגליים חשופות ללא נעליים להליכה על קרקע בטוחה לעתיד של זוגיות מיטבית ובטוחה."
ומה ניתן לייעץ למטופלת, שאלתי כולי רועדת (למרות שמדובר בתקשור, היה לי קר מאוד)?
"עד שלא תהא תובנה ברורה של הדדיות אין מקום להמשיך זוגיות זו. אין ספק שתיקון זה, יאלצו הנשמות לעבור בזוגיות נוספת, שאם לא, תהיה חזרה על החוויות הקרמאטיות עוד ועוד עד לתיקון מושלם." ברגע שהאדמו"ר סיים את דבריו, כאילו משהו דחף אותי לתהום והתעוררתי בבת אחת.
פגישה מרגשת עם יוסף
קבלתי טלפון: "אני סובל מאוד. תקוע. לא מצליח להרים את עצמי. יש לי כאבים בבטן כשאני חושב לצאת החוצה מהבית, אני בטיפול פסיכאטרי עם תרופות. נמאס לי מהתרופות, את יכולה לעזור לי?"
קבענו פגישה.
ערכתי תקשור עם הנשמה (קודם הפגישה): מדובר ביוסף אבינו. כן. יוסף שנמצא בבור. נשלח למצבו זה בגלל מצב משפחתי מעורער. התבקשתי ע"י הנשמה: להבין מה הרקע המשפחתי, מה הקשר שלו לאמו ו/או אביו, מתי בעצם חלה ההתדרדרות במצבו ובמה שונה הוא מאחיו?
בפגישה. מדובר בגבר בן ארבעים +. אימו איבדה את בנה בכורה בעלייה לארץ ישראל. מה שנשאר לה מבנה שלמעשה נלקח ממנה באמתלה שנפטר כותנת פסים (התאור של המטופל : "כמו זו של השואה"). האם כמעט ואינה מתקשרת עם הבנים. האם במצב נפשי מעורער. למעשה תפקדה טכנית כל חייה, מאז נפטר בנה.
למטופל אחד עשר אחים ואחות אחת יחידה. לאחות האחת קוראים "דינה". האח הדומיננטי ביותר הוא יהודה. "האחים אף פעם לא היו בריאים" (מספר המטופל), "הם תמיד כאילו חיפשו במה אני מנסה להיות טוב מהם"? ואכן? שאלתי את המטופל. אמר : "אני היחיד שהלכתי ללמוד. אני היחיד עם תואר, אני היחיד שדואג תמיד לכולם, אפילו מביא סנדוויצ'ים לאחים שלי איפה שהם עובדים". מתי בעצם התחלת להרגיש את מה שאתה מרגיש היום: ריחוק מהאחים, פחד ממצבה הבריאותי של אמך, תחושה שאתה במקום "חשוך" וקשה לך לצאת ממנו? תשובה: "קצת אחרי הלימודים."
ברור היה שאנרגיות הקנאה של האחים הייתה הפעם חזקה מנשוא והנשמה של המטופל חוותה זעזוע נוסף שוב. הדאגה לאחים, הקשר החזק לאמא (אבא) ועוד, השיקוף של הגילגול הקודם ברור.
הייתה בפני הבחירה, כיצד לטפל : לערוך שחזור גילגול ולערוך סרט חדש בתא הזיכרון של המטופל או להשתמש בכלי האימון ולהביאו לשינוי התסריט כאן ועכשיו… בעודו מודע לשינוי ולתהליך העצמה.
בחרתי לתת למטופל את זכות הבחירה. סיפרתי לו על התקשור, הבהרנו את ההקשרים הקיימים לכאן ועכשיו וישבנו והתייחסנו לרווח ולמחיר בשני התהליכים המתבקשים: ריפוי בעזרת שחזור גלגול בו יהיה ריפויי נקודתי של החוויה של יוסף עם אחיו או כניסה לתהליך אימוני משולב תובנות התקשור שיאפשר העצמה לסיטואציות דומות של אותה חוויה מגלגול קודם.
הבחירה הייתה ללכת לאימון בסיוע התקשור. בשלבים מזורזים (בהשגחה יתרה שאינם מזורזים מדי) עם דרישה לעשייה ללא לאות:
1. שדרוג המראה החיצוני: להסתפר, להתגלח, להתבשם ו…להתאמן יום יום בחיוך והוקרה לקיים.
2. שיחה עם האחים להבנה גבוהה יותר על מהות היחסים עם האם וחלוקת אחריות להשגחה וקיום "כיבוד אב ואם".
3. מציאת עבודה, המתאימה לרמת הלימודים ולחוזקות של המטופל.
4. כניסה לאתר הכרויות ומציאת כלה מתאימה.
לאחר חמישה מפגשים, התקשר אלי המטופל ואמר לי "אתמול ביקרתי אצל הפסכיאטרית שלי, הוחלט להוריד לאט לאט את מינון הכדורים עד שנפסיק אותם לגמרי, היא הייתה בשוק שנכנסתי אליה. ודר' מרום , את באמת יודעת להיות "קילרית" (מושג אימוני) – אני מאמין שהיום לאחר שקיבלתי את התובנות מהנשמה שלי ועם כל הכלים שלמדתי בטיפול איתך, אני הולך להצליח בגדול".
נפרדנו באור ואהבה. נפגש בחתונה של הבחור .
רק בריאות ואושר לכולם.
תובנות מתקשור ופתרון הבעיה
אני משלבת בטיפול מסטיקה ופסיכולוגיה. לפני שאני נפגשת עם המטופל אני עורכת תקשור עם הנשמה שלו (בבית) וכשאני נפגשת איתו בשעת הייעוץ. אנחנו מנהלים שיחה ייעוצית, פסיכולוגית, אימונית שמאפשרת למטופל להיות ממוקד ולהגיע לתובנות שיביאו אותו למיטביות והגשמה.
היום לפני הטיפול תקשרתי עם הנשמה של המטופל. בחור בן שמונה עשרה וחצי (אין צורך באישור הורים, בגיל הזה). הילד פנה אלי ואמר לי שהוא מבולבל. הוא צריך עזרה והוא אפילו לא יודע במה לפתוח.
בתקשור ראיתי ישות מאוד מוזרה, כאילו קודם היותה אדם. משהו שמאוד הזכיר את השלב השני או השלישי בשלבים המתארים את שלבי האבולוציה של דרווין. אותו יצור משונה קפץ מענף לענף על עץ שגזעו גדול ושמן. בכל פעם שקפץ על ענף התאמץ להגיע את הפרי אבל לא הגיע ונפל לענף אחר. כך המשיך והמשיך. כשהוא לא מצליח לקטוף פרי וגם לא לרדת מהענפים אל הקרקע.
פגשתי את הבחור. וזה הסיפור שלו. בעזרת התקשור הצלחתי להשתמש בשאלות ממוקדות והבאתי אותו למצב שזה הסיפור בשעת הייעוץ ולא להיות מבולבל ומוצף כפי שמגיעים לפסיכולוג, או יועץ שאינו מתקשר.
אז, הסיפור שלו: אני גדל בבית עם שבעה אחים ואחיות. בתום החטיבה החליטו הורי ואחיותיי שאנחנו "מתחזקים" . אחותי הגדולה החליטה שאני צריך ללכת לפנימייה. הייתי בפנימייה והיה לי ממש טוב וסוף סוף הסתגלתי והתרגלתי ואז, אחות אחרת אמרה שאני צריך לעבור לישיבה.. בתחלה היה לי קשה לעזוב את הפנימייה ולהתרגל לישיבה, אבל בשלב מסויים התחלתי להנות ולפרוח מלימוד התורה ובאמת הרגשתי נפלא. ואז הגיע היום שאבא שלי ואמא שלי רוצים שאלך לצבא. וגם אח אחד רוצה שאלך לצבא. ואני רוצה ללמוד תורה, ואני רוצה לשרת את המדינה. ואני רוצה שכל האחים והאחיות יהיו מרוצים.. אבל, כולם משגעים אותי. ומה שאני עושה כדי שיהיו מרוצים ואז פתאום קם משהו אחר במשפחה ורוצה ממני משהו אחר.
תובנות: הענפים בתקשור הם הענפים של אילן היוחסין. הפרי שהטרום אדם לא מצליח לתפוס (אפילו לא מדובר על לאכול ) הוא הרעיון שאותו בן באילן היוחסין פתה אותו והמטופל שלי עשה הכל כדי לאוכלו. אבל, אז, בא אח אחר ופתה אותו לפרי אחר.
היותו טרום אדם. שלב לפני היות בעל זכות הבחירה והעוצמה לרדת אל הקרקע ולהיות עצמאי… מעכבת אותו מהצלחה והגשמה.
ביחד חיפשנו מוצא ומצאנו: התקשרנו – לקראת תום הטיפול לאגף "נח"ל חרדי". יחידה צבאית שאפשר בה גם ללמוד תורה וגם לשרת בצה"ל מבלי להתערבב עם בנות… והילד עושה פריצת דרך כעצמאי שיודע מה הוא רוצה ואייך יגשים את משאלת ליבו.
תודה ליקום ולארגז הכלים
דר' רבקה מרום
ניקיון תקשורתי – כלי אמוני מעולה
ביום חמישי האחרון הגיעה לטיפול אשה. הפגישה התקיימה לאחר שתקשרתי עם הנשמה וכל התקשור כתוב.
בתקשור ראיתי את האישה עומדת ליד הכיור ושוטפת כלים. צלחת נשברה והיא נפצעה בזרת ביד ימין והמשיכה לשטוף כלים. כשרצתה להניח את הצלחת בייבשן למרות שהייתה מרוחה בדם שנטף מהאצבע, הצלחת עפה מידה ונשברה לרסיסים על הרצפה. זה היה הסרטון שראיתי… חלקו.
כשנפגשתי עם האישה התחלנו לדבר (שיחה ייעוצית רגילה) בזמן הפגישה אני רואה שהמטופלת מלטפת ביד שמאל את אצבעות יד ימין.
שאלתי אותה מה קרה לך בזרת? והיא פתאום הרימה ראש ושאלה: "אייך ידעת שזה בזרת?" אמרתי לה "סתם" נפלט לי. היא סיפרה שלפני יומיים האצבע כאילו השתתקה, לא זזה.
המשכנו בשיחה הייעוצית המוכרת בסגנון הראיון המסייע של בנימין…
והיא סיפרה שמשהי שהייתה חברה מאוד טובה שלה, פגעה בה מאוד. היא שאלה אם המערכת נפגעה לגמרי? וכך התפתחה שיחה ייעוצית עם המון תובנות שלי מהתקשור… השיחה הייעוצית קיבלה המון תיבול מהכלים האימוניים ובסוף השיחה הגיעה המטופל למסקנה שחייבת להיות שיחה של נקיון תקשורתי עם החברה, שאילמלא תתקיים אותה שיחה, המערכת שהייתה כל כך טובה תשבר לרסיסים.
לקראת סוף הפגישה, פתחנו את התקשור שהיה כתוב על דף. חבל שלא צילמתי את פניה של המטופלת…. היא תחילה הייתה בשוק ואחר כך פרצה בצחוק… ולא הפסיקה לאמר: "אני לא מאמינה, לא זה לא יכול להיות.."
אז, זה כן יכול להיות!
ארגז הכלים של המיסטיקה, הייעוץ והאימון… הם הכל.
לגבי האצבע… שמשום מה לא התקפלה עד לפגישה… התחילה לנוע בסוף הפגישה.
שיהיה לנו שבוע מוצלח עם המון אהבה והכי חשוב.. לא למהר ל"שבור את הכלים" ולהיכנס ל"ברוגז". כאנשים בוגרים נפגשים ויושבים ומנהלים "ניקיון תקשורתי"… חברות אמיתית לא מסתיימת בגלל ש"אין קליטה בתקשורת"- בסיטואציה מסויימת אחת ויחידה, חייבים להמשיך לנגן…
סיפור קצר על "עכבר עכבר השמר, פן החתול יבוא מהר"
היום הצלחתי להציל אדם מעסקה כושלת..
התקשר אלי בחור. עלם חמודות. ומבקש ממני תקשור. הוא אמר שהוא רוצה לדעת אם להיכנס לשותפות עם אדם מסויים?
מעולה. אמרתי. תן לי שם פרטי ושם משפחה ותאריך לידה מלא, שלך ושל האדם איתו אתה מעוניין להיכנס לשותפות.
מתקשרת
המתקשר קיבל תמונה של יושב על דוכן פלאפל. מצחיק? לא!
יושב על כל הסלטים כאילו שומר שאף אחד לא יקח. והשותף: הלך הלוך וחזור מתחת לשולחן עץ. נכנס הסתובב מתחת לשולחן ושוב יצא לצד אחד. קם מאושר ורוקד ושוב חוזר אל מתחת לשולחן וחוזר חלילה.
מאמנת אישית
לאחר שיחה אימונית עם המתקשר (זה שהתקשר לקבל תקשור), שהעלה את הדילמה, הובהר לי שהבחור איתו הוא רוצה להקים עסק – הוא אחיו שרק עכשיו יצא מהכלא לאחר שנמצא גונב.
פתרון הדילמה
כך הבין זה שהתקשר אלי… שאין מצב להיכנס לעסק משותף, עם אחד שיעשה הרבה דברים מ"תחת לשולחן". ולמעשה כל ה"סלטים" שעליהם יעמול קשה, עלם החמודות, יצטרך לשמור עליהם כל הזמן, מכל משמר.
השילוב המנצח של התקשור, הייעוץ והאימון האישי – הם הפתרון כמעט לכל דילמה בחיים.
לומד חדש – במי זה תלוי?
הלמידה, במי תלויה? בלומד או במלמד? ואולי גם וגם?
רבות השאלות המציפות אותנו המחנכים, המורים והמרצים. הלבטים והדילמות העומדות בפנינו יוצרות משום מה עיכוב צמיחה, במקום להביא אותנו ואת הלומדים שלנו למיטביות בלמידה. ההכרות עם זרמי הפסיכולוגיה המוכרים (האנליטית, הבהוויוריסטית, ההומניסטית ועוד ) וחשיפה לפסיכולוגיה הטרנספרסונאלית, תעזור להכיר ולהבין סוגיות שעד כה היו בגדר נסתר על הנגלה.
בתהליך של העצמה והכרות עם אסטרטגיות שונות בחינוך ובייעוץ החינוכי, נמלא את ארגז הכלים בבואנו אל הלומד החדש: הלומד הנאור, המשכיל, המועצם קוגניטיבית ו/או הלומד המבקש מאיתנו לסייע לו במעכבי הצמיחה, הלומד המבקש שניתן בידו את הכלים להגיע אל היעד הנכסף "להצליח בלמידה". נבין "מהי מסוגלות הלמידה".
ביחד, בעזרת סדנא נבקש את התשובות ונגיע לתובנות שיעצימו אותנו ונצליח ליצור פריצת דרך בחינוך ולהביא לומד חדש אל ספסל הלימודים.
לומד חדש
אמרו חז"ל : "מכל מלמדיי השכלתי ומתלמידיי יותר מכולם". ברור. הרי הילדים הללו הם נשמות שהגיעו לעולם הזה ממש עכשיו. הם באים למסור לנו מסרים שאיפה שהוא שכחנו שנמסרו לנו כשירדנו לעולם. הם הצינור העכשווי של המסרים הכי טריים והכי חמים. מה שנקרא "מהדורת החדשות" במבזק.
הלומדים שלנו היום הם נשמות שמבקשות מאיתנו להגיע למחוזות גבוהים יותר ולו בגלל שהן נשמות גבוהות יותר. בהתחשב בעובדה שאנחנו מאמינים בגילגוליי הנשמה. ואנו מאמינים שבכל גילגול אנו משתדרגים, כי אנחנו מקפידים על תיקונים ועשייה מצמיחה ומיטבית, הרי ברור שהנשמות היום הן משודרגות ונמצאות בתדר מאוד גבוהה. ומכן, חובה על המחנך, המורה, המדריך, ההורה להבין שעליו להשתדרג ולא להיות מחנך כמו שאביו ואימו היו. כי מה שהם עשו התאים לתקופה ההיא…
היהדות מזכירה לכל מאמיניה שחובה על האדם לדעת את עולמו של הזולת העומד מולו "דע את עמיתך" ואולי זה המקום להמשיך ולהבין סוגייה גבוהה זו שאיננה ברורה מאליה. מורה הבא ללמד חייב להכיר את תלמידיו קודם שבחר דרך, שיטה, מסלול של תוכנית למידה. רבים מאיתנו המורים צמודים שנים לתוכנית עבודה זו או אחרת. רבים מאיתנו מכינים עצמנו עם ספרי לימוד לשנת הלימודים… לפני שהכרנו את קהל היעד שלנו. הכיצד? הלא למדנו שחובת המורה להתאים עצמו לקהל היעד שלו. גם אם התוכנית מאוד ברורה והיא בסיס הלמידה – מדובר בתוכנית מתאר. תוכנית של תחום הדעת. דרך הלמידה, השיטה והקצב הם תלוי קהל היעד.
מאז שנולדנו ביקשו מאיתנו להיות ביקורתיים. להקשיב למתרחש ואז להחליט באיזו דרך אנחנו בוחרים ללכת. כמובן שדאגו לחדד את ה"בקשה" ואמרו "סוף מעשה במחשבה תחילה". רבים המורים שנכנסים לכיתה ומתחילים ללמד (תוכנית לימודים – שחובה לסיים אותה עד סוף השנה). כאן המקום להוסיף במאמר מוסגר "לא בבית ספרנו". המנהלת שלי משתדלת מאוד לאזן ולקרוא לסדר את המאיצות בתלמידים לסיים חוברות. אבל, היא במיעוט.
היום אני יוצאת בסדנאות למורים, הורים ומרצים המבקשים להכיר דרכים להכרות עם ה"אני" העכשווי שלהם (דרך תקשור, שחזור הגילגולים וייעוץ אימוני) ומשם ללמוד דרכים להכיר את "האני" של כל ילד, תלמיד, סטודנט ואדם, שניצב מולך ומבקש ללמוד ממך: "לאהוב את החיים" כי, אם אנחנו יוצרים מצב שלמידה וצמיחה הם קשים מאוד ועוד תמיד מוסיפים "מישהו הבטיח לך שהחיים קלים?" ברור… שתהייה נשירה מלימודים ובגיל מאוד צעיר.
אני קוראת לכול מי שעוסק בהוראה, חינוך או בכל מגע אחר עם בני אדם… להיות שותף בסדנא מעצימה ומאפשרת. התקשרו עכשיו : 0508552080. ד"ר רבקה מרום.
התקשור
ההקשבה לקולות הפנימיים היא תקשור. כך גם ההקשבה לקולות של ה"אני הרחב" – האני שהוא מעבר לישות המוכרת לנו באופן אישי, אלא ישות רוחנית המצויה באינטראקציה מתמדת עם כוחות רוחניים אחרים ביקום. מטרת התקשור היא למשוך ולתקשר עם מדריך נשמה, מורה רוחני אשר הגיע אל שיא מטרתו הרוחנית ויתמוך בהתפתחותו הרוחנית של האדם בכל הרבדים (רייק ופישמן, 2001). התקשור מסייע לאדם המתקשר להבין מה שהאיש (גוף ונפש) לא הבין. התקשור מסייע להגיע לתובנות גבוהות יותר של הבנת הכאן ועכשיו. בעזרת אותן תובנות יודע האדם מה כיוון המסע שעליו לעשות על מנת להגיע לתדר גבוה יותר של עשייה חיובית.
רבים מחפשים בתקשור ראייה עתידית. התקשור הוא כלי אבחוני למעכב צמיחה. יותר מוכר היום (לצערי) האיבחון "הפסיוכודידקטי". האיבחון מתקיים ממקום מאוד לא "נקי". המאבחנת מקבלת מידע על הילד ממספר גורמים: – האם (שמתוסכלת מאי ההצלחה שלה לקדם את הילד שלה למקום שחלמה עליו), – המורה (שלא מצליחה לנהל את השיעור, כי הילד מאוד מפריע ) ו-הפסיכולוג שצפה בו (דווקא ביום שאמא של הילד שכחה לשים לו אוכל בתיק והחבר הכי טוב שלו בגד בו והלך לשחק עם ילד אחר). התקשור עם הנשמה מגיע ממקום של ניקיון תקשורתי.. הנשמה מבקשת עזרה ומורה מיד על הגורם המעכב צמיחה.
יתרה מכך, נבין את הצעד המתבקש אחרי התקשור. המתקשר עלה על הסימפטום המעכב צמיחה ויוצר בעבור האדם ובעזרתו, את נתיב הצמיחה. שלב שאלון גל מכנה "פריצת דרך". הדרך לפיסגה בעבור כל אחד מאיתנו שונה. עובדה זו של השונות, מכונה באיבחון ה"פסיכודידקטי" – הוראה מותאמת. או בשפה המקצועית יותר בניית תכ"י – תוכנית יחיד. הדרך המותאמת לאדם לשיפור והתמרת מצבו העכשווי. התקשור מנתב לצמיחה, בעוד האבחון הפסיכודידקטי משדר מצב ומבקש הוראה מותאמת כמעט מקובעת.
מן השטח: ביום ההורים האחרון הגיעה אלי אמא של תלמיד מאובחן. הילד המדהים, המקסים, מיישם עבודה נהדרת מתקדם ומפליא בתוצאות חיוביות . הילד עובד לבד, קורא הוראות ומבין, פשוט מצליח. אבל האם "אני עומדת על זה שהוא יקבל הקראה". אני שואלת אותה: "את רואה שהילד התקדם?" והיא בשלה: "כן, זה בזכות העובדה שאני מקריאה לו בבית את הכל ולפעמים גם כותבת לו". ואני ממשיכה: "בכיתה הוא מצליח לעבוד לבד, במבחנים הוא אפילו לא ניגש לבקש עזרה, עובד לבד והתוצאות מדהימות". האמא " כן, אבל באבחון כתוב שהוא צריך הקראה". וכך זה המשיך עד שיצאתי ב"קילר" (מושג של אלון גל), כדי להפסיק את הסחרחרה שלא שירתה את השיחה ולא הביאה לשינוי המנטרה של האם, שלמעשה מקבעת את הילד באיבחון שנעשה לפני שנה וחצי. בעוד ההתקדמות של הילד מתאפשרת כי התקשור פתח בפני צוהר להצמיח את הילד ולהביא אותו למיטביות.

